13
  • سپتامبر

  • 2014

انواع جیب

به طور کلی دوخت جیب  درون لباس های زنانـه بـه دو دسته  تقسیم مـی شوند:

جیب های روی لباس(خارجی لباس)

و جیب های توی لباس (داخلی لباس)

جیب های روی لباس از رو دیده مـی شوند. انواع مدل جیب برای پارچه معمولا از خود پارچه ی لباس درست مـی شوندو مـی توانند با آستر یـا بدون آستر باشند.شکل جیب ها متفاوت هست ؛

جیب ها معمولا مربع ، انواع مدل جیب برای پارچه مستطیل ، نوک تیز یـا گرد هستند. انواع مدل جیب برای پارچه و با نوار و یراق تزیین مـی شوند یـا این کـه مـی توانند لبه ی برگردان یـا پاکتی داشته باشند.

جیب داخل لباس معمولا از پارچه ی آستری تهیـه مـی شود. جیب ها از داخل بـه لباس وصل است.

جیب های داخل لباس سه نوعند:

• جیب هایی کـه در داخل درز لباس با یک چاک درون درز دوخته مـی شوند.• جیب های جلوی لباس که تا روی کوچک ، کـه از کمر بـه طرف درز لباس وصل هست .

• جیب های برگردان کـه از رو با یک چاک درون روی لباس تشخیص داده مـی شود و ممکن هست ترکیبی از برگردان و جیب باشد.

جیب خارجی لباس بدون آستری

الگوی جیب را آماده کرده و روی لباس پهن کنید. جیب را برش بزنید و دور که تا دور ان را پاکدوزی نمایید. لبه ی جیب را بـه طرف پشت پارچه برگردانید و شلال بزنید.

جیب با گوشـه های گرد

جیب را برش بزنید و پاکدوزی نمایید .لبهی سجاف بالا را بـه طرف پشت جیب برگردانید و چرخ کنید .یک الگوی مقوایی از جیب ببریدودر پشت جیب قرار دهید.گوشـه های جیب را با کوک شلال ریز بزنید و نخ آن را بکشید که تا کمـی جمع شود و کاملا بـه فرم الکگو درون آید.

جیب با سجاف پهن تر

جیب را برش بزنید و پاکدوزی نمایید. لبه ی سجاف را که تا کرده و چرخ کنید. گوشـه های درز را بـه طرف اریب بچینید.

سجاف جیب را بـه طرف پشت برگردانید(چیدن اریب گوشـه ها باعث مـی گردد که تا گوشـه های جیب زاویـه دار نشود )لبه ی درز را بـه طرف پشت پارچه برگردانید و کوک شل بزنید.

جیب خارجی لباس با آستری

آستر حتما همرنگ و متناسب با پارچه باشد .در صورتی کـه مـی خواهید آستراز خود پارچه باشد جیب و آستر را بـه یک اندازه ببرید.و اگرپارچه ی دیگری به منظور استری درون نظر دارید، حتما طوری از آن استفاده کنید کـه لبه ی آستری از لبه ی جیب بیرون نزند و دیده نشود.

جیب با آستر جداگانـه

الگوی جیب را آماده کنید و سجاف را بـه طرف پایین و در امتداد تاخوردگی علامت بگزارید(بلندی سجاف 2-3 سانتیمتر ) تکه ی پایین لبهی سجاف الگو آستری هست .

الگوی استری را اماده کرده و از بالای سجاف جیب بـه یکدیگر سنجاق کنید و از راست و چپ با درز (نیم سانتیمتر) بدوزید. قسمت وسط را چند سانتیمتر باز بگذارید.

سجاف و آستر را بـه هم متصل شده هست روی خط لبه ی جیب که تا کنید . سپس دور که تا دور جیب را بدوزید. اگر گوشـه های جیب گرد هستند، ابتدا اضافی درزها را چیده سپس مثلث های کوچکی از گوشـه های آن بچینید که تا جادرز جیب بخوبی برگردد و زاویـه دار نشود.

: انواع مدل جیب برای پارچه




[دوخت جیب درون دو مدل داخلی و خارجی انواع مدل جیب برای پارچه]

نویسنده و منبع: سمیرا علیزاده | تاریخ انتشار: Wed, 18 Jul 2018 21:48:00 +0000